Марияна Арсенова: Оперетата е пир на сетивата - свърши ли, искаш още
 

“Фантомът на операта” донесе 1 милион лева приходи - за първи път в историята на тази сцена, на която от 2016 г. играем два пъти повече, а с неделните представление и в парка на Военната академия привлякохме нова публика, казва директорката на Музикалния театър

- Г-жо Арсенова, открихте новия сезон на 1 октомври с пищен концерт Grand Cancan, в който и вие блестяхте като Елена от “Хубавата Елена” и Зорика от “Циганска любов”. Заради пълния салон повтаряте спектакъла тази неделя. Каква е тайната на успеха?

- Това е резултат от невероятните усилия през изминалите 7 години и от огромната любов, с която се работи в името на театъра. Това е един класически концерт, в който на пръв поглед номерата са познати на всички. Различен е обаче начинът, по който се представят, енергията, с която се излиза на сцената, младостта на артистите, балетистите и хористите. Темпата, красивите костюми, декорите, осветлението, които са различни на всеки наш концерт. Това е пир на сетивата - свърши ли, искаш още, както каза една моя позната, която беше на първото представление. Колеги в публиката ми казаха, че при затварянето на завесата публиката е крещяла искаме още!

- Какво да очаква публиката през новия сезон?

- Трябва да поддържаме високото ниво на мюзикъла и класическата оперета. Не правим поредна бройка заглавия в репертоара. Затова държим много на високото художествено качество на спектаклите. Предстои ни постановка на втората част на “Фантомът на операта” и хорър мюзикъла “Суини Тод”. Това са
заглавия, които шестват в момента по световните сцени. С фирмата на Ендрю Лойд Уебър поддържаме дългогодишни хубави отношения. Заедно с фирмата, от която сме взели авторските права върху “Цигулар на покрива”, водим преговори за следващи заглавия. Това са две представления, които ще зарадват пак публиката с атрактивно и пищно представяне. Имаме желание да играем заедно двете части на “Фантомът на операта”, така ще е интересно както за тези, които са гледали първата част, така и за останалите. Предстоят нашите традиционни коледно-новогодишни концерти като тежки премиери - с нов сценарий, нови декори и костюми. Новогодишният оперетен бал в зала 1 на НДК, който ще покажем за шеста година, е на 28 декември. 
На 27 януари е премиерата на "Магично шоу", което е другата посока на жанровата ни принадлежност. Гост ще бъде маг Айвън, който беше финалист в един от телевизионните формати за нови таланти. Започвам с дългосрочните планове. Те показват, че хоризонтът ни за развитие е ясен и следва успешната политика от последните 5 години, които направиха Музикалния театър една от най-желаните от публиката сцени. Най-близко е премиерата на 15 октомври - “Законът на джунглата” на композитора Любомир Денев. Това е българският “Цар Лъв”. Трейлърът, който върви в социалните мрежи и в нашия сайт, е като един аватар към това заглавие. Мюзикълът е за малки и големи. Сценографията е интересна, има 3D мапинг художествено оформление. Оставаме единственият по рода си театър в България, чиято жанрова принадлежност прави среща между над 100-годишната класика и българските и световните мюзикъли. Представяме спектаклите си в изключително привлекателна и съвременна форма за младите, които с израстването си стават верни зрители и на целия репертоар.

Фестивална сцена пред Комплекс Царски сгради на Военната академия- 1.jpg 

- През лятото Музикалният театър за втори път излезе в парка на Военната академия - какви са емоциите от спектаклите на открито?

- Всички артисти, които се качват на сцената в парка на Военната академия, построена пред уникалната сграда на учебния корпус, играят като дебютанти. Това носи нов заряд, който няма как да не се усеща от публиката. Там идват не само традиционните ни зрители, но и нови, които искат да видят гостуващите състави в Софийския фестивал на музикалния театър. Идеята на този форум е освен спектаклите на Музикалния театър и балет “Арабеск” да срещне национални и чужди състави в областта на мюзикъла и съвременния балет. Гостуват трупи от Варна, Русе, Пловдив, Велико Търново, Северна Македония и Сърбия. Следващата година ще гостуват колеги от Турция и Гърция. На фестивала си дават среща артисти, режисьори, художници, сценографи. Творческата енергия е тази, която изпълва Вселената с позитивизъм. Много се надяваме, че това ще бъде победа на духа. Ние сме хората, които
ще направим объркания днес свят по-нормален и човешки
Вече сме поканени във фестивала на открито в Ниш през пролетта. Ще бъдем гости и на фестивала на античната драма в Северна Македония с “Орфей в ада”. Държавният музикален и балетен център - София, получава своето заслужено международно позициониране.

 

Официалните гости на откриването на фестивала.jpg
- От 2015 г. сте директор - и ако се огледа човек в кабинета ви - театърът е с десетки награди - на Министерството на културата, на Столичната община, на Съюза на музикалните дейци. Какво стои зад тези отличия?
- През 2017 г. започнахме да подготвяме празниците за 100-годишнината на професионалното оперетно изкуство в България и 70 години Държавен музикален театър. Бях изключително притеснена като творец и човек, че като директор поемам огромна отговорност за тези важни годишнини. Когато бях назначена, се оказа, че театърът е във финансов и творчески колапс, с представления със занижена художествена стойност. Ситуацията беше довела до отлив на публика. През цялата 2016-а се мобилизирахме, променихме начина на работа, започнахме да играем два пъти повече и да търсим ново качество на постановките. Започнахме да играем спектакли и в неделя от 17 часа, което привлече много нова публика. Лесно е да се мотивира един екип и той да удвои своите усилия, когато вижда положителен резултат. Благодарна съм, че всички в театъра повярваха на този модел на управление. Иначе нямаше да успеем.
Един театър трябва да се ръководи с точно толкова любов, с каквато твориш на сцената. Осъвременявахме постановки, отправяхме поглед към младите с мюзикълите и се получи! Хората разбраха, че това има не само емоционална, но и материална страна, защото заплатите са увеличиха двойно, а в най-добрите години и тройно. Наградите за театъра бяха заслужени! Наред с удовлетворението от все по-пълния салон като директор минах и през много трудности. За мен най-тежките решения през годините са били кадровите, защото това са човешки съдби. Когато си поставен начело на подобна респектираща институция, в която работят над 300 души, трябва внимателно да вземаш решения в полза на повечето хора. Най-щастлива съм от топлата и спокойна атмосфера в театъра. Парирам всякакви конфликти в зародиш!

Премиерата на Графиня Марица в Музикалния театър - 11.03 (6).jpg
- Ще участвате ли в конкурса за нов директор? Екипът, репертоарът, финансовите резултати - това ли са вашите козове?
- Да, аз съм един от кандидатите, защото имаме още много недовършена работа.
Първите две години от моето управление минаха под знака на усилията да излезем от черната дупка на половин милион отрицателен финансов преходен остатък. Последваха 2 години на невероятен растеж, за да достигнем през 2019 г. до над 3 милиона положителен преходен остатък. Хората получиха и осезаемо допълнително материално стимулиране.
“Фантомът на операта” ни донесе почти 1 милион лева приход - най-големия от едно представление в историята на театъра. След това настъпиха пандемичните години, в които не спряхме да играем и имахме много добри показатели. През цялото време театърът получаваше само отлични оценки от Министерството на културата. Атмосферата зад кулисите е такава, каквато публиката вижда и на сцената - много любов и положителни емоции.
Това ми дава основония да се боря, защото според мен това е пътят, по който трябва да продължи развитието на един национален културен институт.

Източник: https://www.24chasa.bg/mneniya/article/12740822
Портретна снимка – фотограф Румяна Тонева